Efektivita, spoločenský úžitok, výsledky
Najbežnejšia otázka kladená waldorfským učiteľom je, či žiaci na waldorfskej škole kvôli alternatívnym metódam výuky nezaostávajú v konvenčných predmetoch. Nezaostávajú, dokonca obvykle dosahujú nadpriemerné výsledky, ako ukazuje nasledujúca tabuľka hodntení "Testovanie 9" v posledných rokoch:
Matematika | Slovenský jazyk | |||
---|---|---|---|---|
školský rok | priemer školy | priemer SR | priemer školy | priemer SR |
2015/2016 | 55,90% | 52,80% | 66,60% | 62,60% |
2016/2017 | 69,50% | 56,40% | 68,00% | 61,20% |
2017/2018 | 70,00% | 56,40% | 71,00% | 61,20% |
2018/2019 | 75,90% | 63,10% | 75,10% | 62,30% |
Údaje za školu: Súkromná základná škola waldorfská, Vihorlatská 10, Bratislava
Sociálna a kultúrna inklúzia
Waldorfská pedagogika umožňuje učiteľom pracovať s rôznorodými deťmi a to výrazne podporuje inkluzívne vzdelávanie. Waldorfské školy neraz ochotne prijímajú deti aj s poruchami vývoja či rôznymi hendikepmi, neodradia ich ani kultúrne bariéry. V Európe sa rozvíja koncept takzvaných interkultúrnych waldorfských škôl sústreďujúcich sa na integráciu migrantov, pracujú aj s podporou liečebných pedagógov a psychológov pre zapojenie detí so špeciálnymi potrebami.
Potvrdenie výsledkov
Pozitívne výsledky potvrdzujú medzinárodné akademické štúdie, obdobne sa vyjadruje aj Štátny pedagogický ústav v záverečnom hodnotení experimentálneho overovania waldorfského školského vzdelávacieho programu:
- ...žiaci v experimentálnej triede majú výraznú motiváciu dobre ovládať školské učivo a poznávať príčiny a súvislosti rozličných vecí a javov.
- Žiaci sa v škole cítia dobre, radi chodia do školy a radi sa učia. Najvýraznejší rozdiel sme zaznamenali v položke vyjadrujúcej, či by žiak chodil do školy, aj keď by jeden deň v týždni mohol ostať doma, v prospech žiakov waldorfskej školy.
- ...žiaci experimentálnej triedy SZŠ waldorfskej dosiahli v teste čitateľskej gramotnosti vyššie priemerné výkony na hladine štatistickej významnosti ako žiaci v kontrolnej triede s tradičným vyučovaním, vyššie priemerné výkony ako žiaci kontrolnej triedy s alternatívnym programom...
- ...vyššiu ochotu prekročiť hranice a riskovať (v kreslení, resp. myslení)...
- V 9. ročníku ... je u žiakov viac akcentovaný rozvoj tvorivosti v porovnaní s kontrolnými triedami.
- ...personalizovaný prístup pri vyučovaní, kde dostáva každý žiak možnosť rozvíjať svoje vlohy bez stresu a bez súťaživostného prvku, kde sa akcentuje pochopenie a vzájomná pomoc, čo je nápomocné pri rozvoji rôznych dimenzií tvorivosti a zároveň neblokuje individuálne prístupy k riešeniam (napr. z pocitu strachu, obáv z výsmechu ap.)
- ...vyššou motiváciou waldorfských žiakov pri samotnom testovaní, pri ktorom preukazovali vysoký záujem dosiahnuť dobrý výsledok – boli dôslednejší, trpezlivejší a pozornejší.
- Učitelia sa snažili o celostný prístup, výučbu v súvislostiach a prepojenie učiva s každodenným životom žiaka. Cielene sa zameriavajú na uplatňovanie medzipredmetových vzťahov. Vysvetľovanie učiva bolo založené na prístupe, že dieťa sa prirodzene učí z konania a cítenia a až potom dochádza k myšlienkovému spracovaniu. Pojmové osvojenie prebieha následne, niekedy až na ďalších hodinách.
- Didaktici ŠPÚ ... oceňovali najmä prepojenie učiva s praktickým životom žiakov, efektívnu pracovnú atmosféru na epoche, interaktívny vzťah učiteľa a žiakov, vnútornú motiváciu väčšiny žiakov k učeniu.
- Rodičia najviac oceňujú štýl výučby a výchovy v škole, vzťah a komunikáciu učiteľa so žiakom, rozvoj tvorivosti žiakov (95,65%), ďalej častý a intenzívny kontakt rodičov so školou (60,87%). Oceňujú učenie v blokoch (v súvislostiach), zapájanie logického myslenia, kreativity, rozvíjanie rôznych zručností, napr. hra na flaute, práca s drevom a pod. Až 86,96% rodičov si myslí, že učitelia sa viac zameriavajú na kvalitu vzdelávania ako v iných školách. Žiaden z rodičov nevyjadril zápornú odpoveď.
- ...vhodne využívali viaceré vyučovacie metódy – informačno-receptívnu metódu, reproduktívnu metódu, demonštračnú metódu, ale aj problémový výklad, riešenie problémov, motivačné metódy, metódy na rozvíjanie tvorivosti, dialogické slovné metódy, metódy samostatnej práce, projektovú metódu, skupinovú prácu a ďalšie. Pri práci so žiakmi boli veľmi trpezliví a dôslední. Pri vyučovaní dbali na to, aby každý žiak rozumel učivu v rámci svojich možností, pričom rešpektovali aj jeho obmedzenia, alebo mu vytvárali priestor a iné možnosti pre porozumenie učiva.
- Cielene sa uplatňovali medzipredmetové vzťahy vo vyučovacom procese...
- téma jedného vyučovacieho predmetu sa osvetlí znalosťami z iného vyučovacieho predmetu...
- súvislosť javov v novej situácii iného predmetu...
- jednotlivá téma intenzívne prežívaná a preberaná v rámci viacerých predmetov súčasne...
Odporúčanie Štátneho pedagogického ústavu
ŠPÚ v závere svojho hodnotenia vydal odporúčanie: